پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250968
کشت هاي گلخانه اي؛ علاجي محجور مانده براي عبور از بحران بي آبي
تاریخ انتشار : 1400/07/01 08:41:43
نمایش : 1555
کشت گلخانه اي به دليل تاثير فراوان در کاهش مصرف آب و نيز افزايش بهره وري محصول و کاهش خسارت هاي ناشي از بارندگي و حوادث غيرمترقبه به عنوان بهترين گزينه براي کشاورزان محسوب مي شود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از جهانبين نيوز؛ براساس آمارهاي اعلام شده از سوي وزارت نيرو حدود 88 درصد آب مصرفي در كشور مربوط به حوزه كشاورزي مي باشد كه اين آمار 20 درصد بيشتر از متوسط جهاني است.

اين در شرايطي مي باشد كه بازده اين ميزان مصرف آب در بخش كشاورزي براي كشورمان فقط بين 30 تا 40 درصد برآورد شده، در حالي كه اين بازدهي در كشورهاي توسعه يافته 65 درصد و براي كشورهاي در حال توسعه 45 درصد است.

با توجه به وضعيت موجود و بحراني بودن شرايط منابع آبي کشور و بالا بودن مصرف آب در کشاورزي سنتي ، اصلاح شيوه هاي آبياري در اين بخش و توسعه کشت محصولات نيازمند به آب کمتر بسيار مورد تاکيد است.

يکي از بهترين کشت هايي که از سوي کارشناسان کشاورزي براي صرفه جويي در مصرف آب مورد توصيه مي شود و دولت نيز از آن حمايت مي کند، کشت گلخانه اي است.

کشت گلخانه اي به دليل تاثير فراوان در کاهش مصرف آب و نيز افزايش بهره وري محصول و کاهش خسارت هاي ناشي از بارندگي و حوادث غيرمترقبه به عنوان بهترين گزينه براي کشاورزان محسوب مي شود.



کشت گلخانه اي يکي از عواملي است که در اقتصاد روستاها تاثير گذار است

نظري زاده يکي از کارشناسان کشاورزي در گفتگو با خبرنگار جهانبين نيوز؛ امروزه، کشت گلخانه اي در نواحي روستايي يکي از عواملي است که در اقتصاد روستايي تاثيرگذار است.

وي تصريح کرد: در كشت گلخانه‌اي، يك كشاورز مي‌تواند با استفاده از زمين و آب كم، محصولات كشاورزي با كيفيت مطلوب و سودآوري مناسب را توليد كند ضمن آنكه اشتغال پايدار را هم بدنبال دارد.

نظري زاده ادامه داد: با وجود همه اين مزيت ها، بهره برداران اين بخش داراي مشكلات عديده اي هستند كه لزوم حمايت مسوولان ذيربط را ضروري مي سازد.

وي تصريح کرد: در استان كويري و خشكي چون يزد كه ديگر بايد بجاي 'كم آبي' عبارت 'بي آبي' را براي آن بكار برد كشت محصولات گلخانه اي در صورتي مقرون به صرفه است كه علاوه بر برخورداري از حمايت دولت، از ثبات قيمت قابل اتكايي برخودار باشد، چيزي كه اين روزها در ميان گلخانه داران يزدي به يك كيميا تبديل شده است.

به گزارش جهانبين نيوز؛ اگر قيمت محصولات گلخانه اي به دليل هزينه هاي سنگين ساخت گلخانه ها و هزينه هاي توليد آن، مقرون به صرفه نباشد قطعا فعالان اين بخش، عطاي آن را به لقايش مي بخشند.



توسعه کشت هاي گلخانه اي راهکاري مناسب براي صرفه جويي در مصرف آب

محمدي يکي از گلخانه داران در گفتگو با خبرنگار جهانبين نيوز ؛ اظهار کرد: استان چهارمحال و بختياري زماني يکي از استان هاي پرآب در سطح کشور بود و مشکلي با نبود آب نداشتند، اما طي سال هاي گذشته کشور ايران دچار خشکسالي هاي ويرانگري شده است و همين امر باعث شد که سبک و شيوه کشاورزي حتي در استاني که زماني توليد کننده آب بوده تغيير کند.

وي تصريح کرد: امروزه سطح عظيمي از باغات اين استان تحت مکانيزه آبياري قرار گرفته است، تا با اين روش کمي از بحران آبي که با ان مواجه هستيم کاهش پيدا کند.

محمدي با بيان اينکه براي مديريت مصرف آب صرفا" نبايد به دنبال راهکارهايي براي کاهش مصرف آب باشيم بلکه شيوه کشاورزي هاي سنتي نيز بايد تغيير کند گفت: يکي از راه هاي تغيير کشت محصولات سوق پيدا کردن به کشت هاي گلخانه اي است که تا با کمترين مصرف آب به بيشترين بهروري در محصولات کشاورزي دست پيدا کنيم.

وي تصريح کرد: هر واحد گلخانه با هزينه بالايي ساخته مي‌شود و انتظار اين است كه با فروش مناسب محصول، هزينه‌ها جبران شود در حاليكه در بعضي موارد اين‌گونه نمي‌شود.

محمدي كه نيم هكتار از ارضي خود را به كشت محصولات گلخانه اي اختصاص داده گفت: دو سال است از اين بابت ضرر مي دهد.

وي خاطر نشان کرد: نبود دشت، نظارت بر كيفيت و قيمت بذرها و سموم، آلوده بودن بزرهاي موجود در بازار آلوده از مشکلات پيش رروي گلخانه دارن است.

محمدي بيان داشت: همچنين گلخانه داران در سالجاري براي تمديد پروانه علاوه بر پرداخت مبلغي به سازمان مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي، براي هر هكتار بايد يك مقداري به دهياري منطقه خود پرداخت كنند.

به گزارش جهانبين نيوز؛ اکر استان هاي وارد کار ايجاد و توسعه کشت هاي گلخانه اي شده اند اما در اين بين هستند استان هايي که با وجود داشتن قابليت هاي مناسب اما متاسفانه توسعه کشت هاي گلخانه اي را ناديده گرفتند.



سطح زير کشت گلخانه اي در چهارمحال و بختياري دو برابر شده است

ابراهيم شيراني مدير امور باغباني جهادکشاورزي چهارمحال و بختياري با با بيان اينکه سطح زير کشت گلخانه‌اي در چهارمحال و بختياري افزايش يافته است، گفت: سطح زير کشت گلخانه‌اي در اين استان دوبرابر شده است.

وي گفت: در حال حاضر سطح زير کشت گلخانه‌اي در اين استان به ۳۰ هکتار رسيده است.

مدير امور باغباني جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري گفت: امسال پيش بيني مي‌شود که از سطح ۳۰ هکتاري زير کشت گلخانه‌اي در اين استان، سه هزار و ۵۰۰ تن سبزي و صيفي، ۳۰۰ تا ۳۵۰ تن توت فرنگي و هشت تا ۱۰ ميليون گل شاخه‌بريده توليد شود.

وي ادامه داد: توليد بالا و مصرف آب پايين از ويژگي گلخانه‌ها است.

مدير امور باغباني جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري گفت: حفظ اشتغال پايدار بخش کشاورزي در اين استان با توسعه گلخانه‌ها ميسر است.

نشست بررسي توسعه گلخانه وباغات با حضور مهندس خسروي سرپرست جهاد کشاورزي شهرستان، مهندس شيراني مدير باغباني سازمان جهاد کشاورزي،مهندس نيکبخت کارشناس باغباني سازمان جهاد کشاورزي، خانم مهندس نصيري مسئول بهبود توليدات گياهي شهرستان، شوراي محترم اردل، نماينده وکشاورزان برگزارشد.



شهرستان اردل بهترين شرايط اقليمي را دراستان جهت احداث گلخانه دارد

سعيد خسروي سرپرست مديريت جهاد کشاورزي شهرستان اردل گفت: شهرستان اردل بهترين شرايط اقليمي را دراستان جهت احداث گلخانه دارد.

وي، با اشاره به اينکه،کشت در فضاي کنترل شده گلخانه به سبب مناسب بودن شرايط محيطي به طور ميانگين تا 10 برابر بازده بيشتر در واحد سطح نسبت به کشت در فضاي باز را خواهد داشت افزود: در کشت هاي گلخانه اي به سبب بسته بودن محيط هدر رفت آب از راه هاي مختلف تبخير و . . .  کاهش بسيار يافته همچنين با استفاده از روش هاي مکانيزه آبياري همانند بوم آبياري، نوار آبياري، و . . . مصرف آب به حداقل خواهد رسيد.
 
به گزارش جهانبين نيوز؛ صدور مجوز با کمترين تشريفات و هزينه براي گلخانه‌هاي کوچک با مساحت کمتر از ۳۰۰ مترمربع همراه با پرداخت تسهيلات کم بهره براي مناطق شهري و روستايي فرصت خوبي براي اشتغال و کسب درآمد را در روستاها و مناطق شهري فراهم کرده است.

توسعه محصولات باغباني يکي از سياستهاي وزارت جهاد کشاورزي در جهت تامين امنيت غذايي، کشاورزي پايدار، تثبيت اشتغال و نيز جلوگيري از مهاجرت به شهرها، توسعه صادرات و ارزآوري در دستور کار قرار دارد که در اين راستا توسعه و ترويج کشت گلخانه‌اي با توچه به مهمترين مزيت آن يعني نياز کمتر به آب در مقايسه با ساير انواع کشت، به عنوان يکي از راهکارهاي مهم به شمار مي‌رود.

در اين مسير احداث و توسعه گلخانه‌هاي کوچک با مساحت دستکم ۵۰ و حداکثر ۲۹۹ مترمربع از سوي جهاد کشاورزي در تمامي استانها در دستور کار قرار گرفته و گرچه استان خراسان رضوي ورود ديرهنگام به حوزه توسعه کشت گلخانه‌اي داشته اما سرعت خوبي را در اين مسير گرفته و در اين عرصه نيز شاهد استقبال علاقه‌مندان طي يک سال گذشته هستيم.

صرفه‌جويي در مصرف آب، افزايش بهره‌وري، امکان کاشت و برداشت محصول در تمام فصول، امکان پرورش محصولات خارج از فصل و خارج از اقليم، قابليت مقابله با تهديدات و خسارات به خاطر امکان کنترل‌ و اقدامات پيشگيرانه، برخي از مزاياي کاشت گلخانه‌اي است.

انتهاي پيام/1020ج
 
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html